ميديا / مسلسلات / الباب في الباب (العدد : 5)

الرجل وعصبية المرأة أثناء الدورة الشهرية

2017-05-28

الرجل وعصبية المرأة أثناء الدورة الشهرية  نصائح زوجية  نسبة كبيرة من النساء في جميع أنحاء العالم تواجه كل شهر أسبوعا أو أقل أو اكثر من أزمة فترة ماقبل الدورة الشهرية (الحيض) بسبب التغيرات الهرمونية التي تحدث في جسم المرأة وتنعكس نتائجها على حالتها النفسية ومزاجها وعاطفتها. طبعا ليس كل النساء يواجهن هذه الأزمة الطارئة، فهناك من النساء من يمرن بهذه الفترة حتى من دون أن يلاحظ عليها الآخرون أية تغيرات في تصرفاتها ومزاجها. السخرية خطأ كبير: دراسة برازيلية صادرة عن قسم الأمراض النفسية في جامعة /أونيب/ في مدينة ساو باولو البرازيلية ألقت الضوء على المعاناة التي تواجهها المرأة كل شهر وموقف ............

تاخد وماتديش

2017-05-21

 تاخد وماتديش عارف ليه الناس مش طايقاك؟ علشان انت عايز تاخد وماتديش. لازم تحب الناس وتديهم علشان يحبوك هم كمان.ولو فضلت طول عمرك تاخد تاخد تاخد وماتديش عمر الناس ما هتقبلك زي مانت. مفيش حاجة اسمها "أنا كدة ومش هتغير" لو عندك ناس بتحبك زي مانت برغم عيوبك قدملهم معاملة طيبة وكلام حلو علشان ما يبعدوش عنك. الكلام الحلو مش بفلوس... زي ما كلنا بنحب نسمع كلام حلو وبننبسط بيه وبيضحكنا من قلبنا.. لازم كمان احنا كمان نقولكلام يبسط الطرف التاني ويشجعه. زي ما بناخد مشاعر حلوة وكلام يبسط.. لازم كمان نعطي كلام حلو.  

الإحتياج للتقدير

2017-05-14

الإحتياج للتقدير كل واحد فينا محتاج لكلمة تقدير حتى لو بسيطة وحتى لو كان التقدير ده على حاجة هي واجب عليه. أي كلمة تقدير في محلها بتفرق جداً وخصوصاً من أقرب الناس لينا. لما بنستنى تشجيع وتقدير من الناس اللي بنحبهم ومنلاقيهوش ده بيكون ليه تأثير سلبي علينا. ولما التقدير ده يروح لحد مايستاهلوش بيأثر فينا أكتر .. لأن اللي عملناه مش بس مش متشاف.. لأ ده كمان راح لحد معملش حاجة أصلاً. قدر.. شجع.. كلامك بيفرق.

علاقة الزوج بأمه

2017-05-07

علاقة  الزوج بأمهطبعاً البر بالوالدين شئ أساسي وخصوصاً الأم.لكن, هل علاقة الزوج بأمه يجب أن يكون لها حدود؟هل يمكن أن تكون مصدر نكد بين الزوج وزوجته؟علاقة الزوج بوالدته مهم تكون صحية وغير إعتمادية.موضوع يتم مناقشته في قالب كوميدي في حلقة اليوم من مسلسل الباب في الباب.

ازاي تبقى لطيف؟!

2017-04-30

ازاي تبقى لطيف؟! عادة ما نكون لطاف اوي مع الناس الغريبة ... من باب اننا نسمع كلمة حلوة من حد ترفع من روحنا المعنوية, أو نحس اننا ابطال في نظرهم. إيه اللي يمنع إن الزوج والزوجة يكونوا لطفاء مع بعضهم ويحسوا المشاعر الحلوة دي مع بعض علشان ميدوروش عليها برة اطار الزواج.كونوا لطفاء بعضكم نحو بعض.