ميديا / مسلسلات / الباب في الباب (العدد : 7)

لما حد يضايقك...

2017-07-16

لما حد يضايقك... لما بتواجه موقف فيه حد بيبقى قاصد يضايقك بشكل مستمر.. عندك حل من ثلاثة: إما إنك تضايقه بنفس طريقته... وده غالباً بتكون نتيجته إن كل واحد بيطور من طريقته علشان يضايق الثاني أكتر. أو إنك تهدده بأي حاجة... زي مثلا انك تقوله "لو عملت كدة تاني هاضربك" ... والنتيجة ان الطريقة دي ممكن تجيب نتيجة في المرات الأولى.. بس بعد كدة مابيبقالهاش تأثير وغالباً بتتقلب ضدك. والطريقة الأخيرة  إنك تبطل تضايق.. وتفكر بشكل إيجابي .. والطريقة دي غالباً بتنجح لكن بتحتاج وقت ومجهود وصبر وطولة بال.. لأن العلاقات الإنسانية بتحتاج معاملة من نوع خاص... إفتكروا دايماً "الجواب اللين يصرف الغضب"

ماضي الأزواج هل يؤثر على الحياة الزوجية؟

2017-06-04

كثير من الزوجات يبحثن عن المتاعب؛ إذ يفتشن في ماضي أزواجهن ونزواتهم السابقة،فتحاول الزوجة استدراج زوجها حينما تسأله عن أوصاف من كان ينوي الزواج بها قبلها مؤكدة له أنَّها لن تغضب، ولن يؤثر ذلك على علاقتهما الزوجية.....  وكثير من الأزواج يستجيب لإلحاح زوجته فيتفاخر بماضيه، ويتناسى أنَّ نبش الماضيُّ من أبرز أسباب تدمير العلاقة الزوجية.. فأيّ اعتراف للرجل بماضيه وعلاقاته السابقة أشبه بقنبلة يضعها في حياته الأسرية. إنَّ الحديث عن الماضي لا يؤدِّي فقط إلى لوم مستمر، بل إلى هجوم ودفاع مستمرين،ولا يحلّ المشكلات التي نعيشها، وإنما يزيد من تعقيدات الحاضر، ومن الأفضل ألاّ نجعل للماضي امتداداً في ............

الرجل وعصبية المرأة أثناء الدورة الشهرية

2017-05-28

الرجل وعصبية المرأة أثناء الدورة الشهرية  نصائح زوجية  نسبة كبيرة من النساء في جميع أنحاء العالم تواجه كل شهر أسبوعا أو أقل أو اكثر من أزمة فترة ماقبل الدورة الشهرية (الحيض) بسبب التغيرات الهرمونية التي تحدث في جسم المرأة وتنعكس نتائجها على حالتها النفسية ومزاجها وعاطفتها. طبعا ليس كل النساء يواجهن هذه الأزمة الطارئة، فهناك من النساء من يمرن بهذه الفترة حتى من دون أن يلاحظ عليها الآخرون أية تغيرات في تصرفاتها ومزاجها. السخرية خطأ كبير: دراسة برازيلية صادرة عن قسم الأمراض النفسية في جامعة /أونيب/ في مدينة ساو باولو البرازيلية ألقت الضوء على المعاناة التي تواجهها المرأة كل شهر وموقف ............

تاخد وماتديش

2017-05-21

 تاخد وماتديش عارف ليه الناس مش طايقاك؟ علشان انت عايز تاخد وماتديش. لازم تحب الناس وتديهم علشان يحبوك هم كمان.ولو فضلت طول عمرك تاخد تاخد تاخد وماتديش عمر الناس ما هتقبلك زي مانت. مفيش حاجة اسمها "أنا كدة ومش هتغير" لو عندك ناس بتحبك زي مانت برغم عيوبك قدملهم معاملة طيبة وكلام حلو علشان ما يبعدوش عنك. الكلام الحلو مش بفلوس... زي ما كلنا بنحب نسمع كلام حلو وبننبسط بيه وبيضحكنا من قلبنا.. لازم كمان احنا كمان نقولكلام يبسط الطرف التاني ويشجعه. زي ما بناخد مشاعر حلوة وكلام يبسط.. لازم كمان نعطي كلام حلو.  

الإحتياج للتقدير

2017-05-14

الإحتياج للتقدير كل واحد فينا محتاج لكلمة تقدير حتى لو بسيطة وحتى لو كان التقدير ده على حاجة هي واجب عليه. أي كلمة تقدير في محلها بتفرق جداً وخصوصاً من أقرب الناس لينا. لما بنستنى تشجيع وتقدير من الناس اللي بنحبهم ومنلاقيهوش ده بيكون ليه تأثير سلبي علينا. ولما التقدير ده يروح لحد مايستاهلوش بيأثر فينا أكتر .. لأن اللي عملناه مش بس مش متشاف.. لأ ده كمان راح لحد معملش حاجة أصلاً. قدر.. شجع.. كلامك بيفرق.